رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به وزیر نیرو: عوامل موثر بر عدم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و پیشنهاد اقدامات لازم

جناب آقای دکتر علی‌اکبر محرابیان

وزیر محترم نیرو

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ دولت سیزدهم اهتمام جدی نسبت به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی داشته و این موضوع از طریق طرح‌های مختلفی همچون «ساخت ۴ هزارمگاوات مزرعه خورشیدی براساس ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و «۵۵۰ هزار نیروگاه ۵ کیلوواتی حمایتی» دنبال شده است. با این حال به دلیل برخی از چالش‌ها و موانع، این دو طرح پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

عواملی از جمله «عدم پرداخت مطالبات بخش خصوصی»، «نامطمئن بودن منابع پیش‌بینی شده برای بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌ها» و «عدم نظارت بر بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده»، از جمله دلایل توقف طرح ساخت ۴ هزارمگاوات مزرعه خورشیدی و «اخذ تضمین تولید ۲۰ ساله از پیمانکاران و پشتیبانی تجهیزات»، «قیمت‌گذاری نامتناسب»، «بار مالی سنگین خرید تضمینی برای وزارت نیرو با وجود نرخ تعدیل» و «مشکلات حقوقی مددجو با بانک در صورت وجود چالش در خرید تضمینی» از جمله مشکلات طرح ۵۵۰ هزار نیروگاه ۵ کیلوواتی حمایتی بوده است.

به منظور حل مسائل فوق الذکر، راهکارها و پیشنهادهایی وجود دارد که می تواند جهت تسریع در پیشبرد طرح‌ها به کار گرفته شود. اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در این زمینه با وزارت نیرو همکاری لازم را داشته باشد.

به پیوست خلاصه مدیریتی «بررسی موانع اجرایی طرح‌های توسعه نیروگاه‌ خورشیدی دولت سیزدهم و ارائه‌ راهکارهای پیشنهادی» و دو گزارش کارشناسی «ارزیابی اسناد و قوانین مرتبط با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر» و «ارزیابی طرح‌های جدید توسعه نیروگاه‌های خورشیدی» جهت بهره برداری تقدیم می‌شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.