رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

آثار سیاست جوجه‌ریزی متناظر در بازار مرغ و سهم سویه آرین

گروه «کشاورزی» اندیشکده اقتصاد مقاومتی، یک گزارش کارشناسی تحت عنوان «آثار سیاست جوجه‌ریزی متناظر در بازار مرغ و سهم سویه آرین» تهیه کرده است.

گزارش کارشناسی یکی از انواع تولیدات اندیشکده اقتصاد مقاومتی است که با هدف بحث و بررسی کارشناسی حول یک موضوع مشخص، ویژه تصمیم‌گیران و مسئولین تهیه می‌شود.

در خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است:

وزارت جهادکشاورزی به منظور افزایش تولید و سهم بازار سویه آرین از سال ۱۴۰۰ در بخش مرغ مادر و از سال ۱۴۰۱ در بخش جوجه گوشتی، اجرای سیاست «جوجه‌ریزی متناظر» را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس این سیاست، مرغداران در بخش مرغ مادر و جوجه گوشتی باید به صورت دوره‌ای یا ترکیبی، سویه آرین را پرورش بدهند و در جوجه‌ریزی خود سهم مشخصی برای سویه آرین در نظر بگیرند؛ در غیر اینصورت مجوز جوجه‌ریزی ندارند. به عنوان نمونه مطابق با این سیاست در بخش پرورش جوجه گوشتی، مرغدار موظف است در هر ۳ بار جوجه ریزی، ۱ مرتبه سویه آرین را پرورش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این «سیاست اجباری» به دلیل تفاوت عملکرد سویه آرین با سایر سویه‌های موجود در بازار، در عمل نتیجه نداده است و در دو بخش مرغ مادر و جوجه گوشتی، مرغداران از طریق حدود ۱۴ روش ممکن، از اجرای آن سر باز زده و آن را دور می‌زنند. روش‌های دور زدن سیاست جوجه‌ریزی متناظر در شکل زیر آمده است:

تاکید بر اجرای سیاست جوجه‌ریزی متناظر بدون فراهم کردن شرایط لازم و در نظر گرفتن پیش نیازهای آن، آثار منفی متعددی از جمله «کاهش بهره‌وری اقتصادی در صنعت مرغداری»، «ایجاد آمار و اطلاعات نادرست از وضعیت تولید» و «ایجاد تقلب، رانت و فساد در زنجیره تولید مرغ» در صنعت مرغداری به جا گذاشته و در عمل به اصلی‌ترین هدف خود یعنی «افزایش تولید در سهم مرغ آرین از بازار» نرسیده است.

بنابراین از آنجا که سیاست جوجه‌ریزی متناظر هدف «افزایش واقعی سهم سویه آرین در بازار گوشت مرغ» را محقق نکرده است و انحرافات و آثار منفی متعددی در پی دارد، لازم است به صورت تدریجی کنار گذاشته شود. همچنین به منظور «تقویت سویه آرین و افزایش پایدار سهم این سویه در بازار» ضروری است «بهبود و ارتقای عملکرد سویه آرین از طریق اصلاح نژاد»، «حمایت از تولید مرغ آرین به صورت متمرکز ذیل یک زنجیره یکپارچه نه به صورت عمومی و همه گیر» و «افزایش سهم بازار گوشت مرغ به صورت تدریجی و هدفمند متناسب با میزان رشد عملکرد» در دستور کار قرار گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.