رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

برگزاری دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی»

به گزارش روابط عمومی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در ادامه برگزاری نه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در سال جاری برگزار خواهد شد. این همایش سالانه که معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در کشور است، توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی با همکاری دیگر نهادها و دستگاه های اجرایی و سیاستگذاری برگزار می‌شود.

همایش‌ سالانه اقتصاد مقاومتی هر ساله با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» برگزار می‌شود و در آن زمینه برای رصد و پایش مسائل اصلی اقتصاد کشور، تقویت پایه‌های سیاستی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای مقاوم سازی اقتصاد، در یک حوزه موضوعی مشخص و با حضور خبرگان، فراهم می‌گردد. در جریان همایش، مشروح گفتگوها و خروجی مباحثات و مطالعات، از طریق رسانه‌ها جریان سازی شده تا شرایط بهره‌برداری، مشارکت و اظهارنظر برای تمامی مخاطبان و فعالان فضای سیاستگذاری کشور فراهم گردد.

رویکرد این رویداد سالانه، سیاستی و عملیاتی بوده و خروجی آن جهت بهره‌برداری به دستگاه‌های مسئول ارائه و توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود. لذا این رویداد، فرصتی است برای مسئولین، کارشناسان، سیاست پژوهان و فعالان حوزه حکمرانی کشور تا پیرامون دیدگاه‌های مختلف که برای حل چالش‌های اقتصادی کشور در موضوع همایش ارائه شده‌اند، در تعاملی چند سویه، منتقدانه به گفتگو بنشینند و در بهبود کیفیت تصمیم گیری و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، اثری دوچندان ایفا نمایند. با توجه به رویکرد همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مشارکت در این رویداد به جای مقالات مرسوم، با ارائه «طرح سیاستی» که ناظر بر مسائل واقعی کشور در حوزه موضوعی مدنظر بوده و خروجی آن یک تصمیم و سیاست مشخص در سطح کلان، تقنین یا اجرا است، انجام می شود تا مورد استفاده تصمیم گیران قرار گیرد.

برنامه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و محورهای موضوعی

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی یک رویداد مستمر و چندماهه است. بر این اساس در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، افتتاحیه در آبان، نشست‌های تخصصی در آذر و دی و اختتامیه در بیست و نهم بهمن ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است. همچنین در جریان همایش «طرح‌های سیاستی» نیز توسط فعالان حوزه حکمرانی و سیاستگذاری کشور ارائه و به داوری گذاشته خواهد شد.

این همایش حول ۳ محور و ۱۵ زیرمحور برگزار خواهد شد:

نظام و سیاستگذاری ارزی
۱) مدیریت تراز پرداخت‌ها و ذخایر ارزی
۲) پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان
۳) کنترل‌های ارزی: ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز
۴) ترتیبات ارزی مطلوب در راستای اهداف اقتصاد کلان
۵) سیاست‌های ارزی و توسعه اقتصادی

قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری بازار ارز
۱) متولیان و بازیگران بازار ارز
۲) بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی
۳) رهبری قیمت و مرجعیت بازار رسمی
۴) حکمرانی ریال و جلوگیری از خروج سرمایه
۵) سیاستگذاری ارزهای دیجیتال

نظامات پرداخت و بانکداری بین‌الملل
۱) انطباق نقشه ارزی و نقشه تجاری کشور
۲) طراحی و ایجاد شبکه پرداخت رسمی در شرایط تحریم
۳) زیرساخت‌ها و ابزارهای نوین در توسعه شبکه پرداخت رسمی
۴) توسعه بانکداری بین‌الملل در بستر اتحادیه‌ها و نهادهای منطقه‌ای
۵) مدیریت بهینه مبادلات در شبکه پرداخت غیررسمی

کمیته علمی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

آقایان سید علی روحانی معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی حسین نبی زاده مشاور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجید شاکری مدرس دانشگاه و کارشناس مالیه بین‎الملل، یونس سلمانی مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، کمیته علمی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند.

مهلت ارسال چکیده طرح های سیاستی برای دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تمدید شد

طبق اعلام دبیرخانه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مهلت ارسال چکیده طرح‌های سیاستی برای این همایش که پیش تر تا ۱۰ آذرماه اعلام شده‌بود، تا ۲۵ آذرماه تمدید شد. همچنین با توجه به تمدید مهلت ارسال چکیده، مهلت ارسال اصل طرح‌های سیاستی تا ۱۰ دی ماه سال جاری خواهد بود.

پوستر این همایش در ادامه قابل مشاهده است:

علاقه مندان جهت ثبت نام، ارسال طرح سیاستی و اطلاع از جزئیات این رویداد، می‌توانند به سایت همایش مراجعه نمایند.

مروری بر نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

پیش از این نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از آبان تا اسفندماه سال ۱۴۰۱ با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار گردید. کمیته علمی این همایش را آقایان مهدی موحدی بک نظر عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی رحمت الله علیه، تشکیل می دادند. در جریان این همایش ۷ نشست تخصصی برگزار شد و ۲۹ طرح سیاستی به مرحله نهایی داوری رسید؛ همچنین سند اقدامات راهبردی نظام مالیاتی کشور به عنوان خروجی این همایش ارائه شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.