رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

داوری طرح‌های سیاستی همایش «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» (جلسه اول)

به گزارش واحد رویداد اندیشکده اقتصاد مقاومتی، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در بازه آبان تا اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. در جریان این همایش که شامل افتتاحیه در بیست و سوم آبان، نشست‌های تخصصی در آذر و دی و اختتامیه در ابتدای اسفندماه است، طرح‌های سیاستی با محوریت حل مسائل اصلی نظام مالیاتی کشور نیز دریافت، بررسی و داوری می‌شود.

در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به جای تمرکز بر مدل آکادمیک و مرسوم مقاله علمی، طرح سیاستی دریافت می‌شود. به این صورت که افراد پیشنهاد سیاستی خود را در قالب ارائه‌ای کوتاه آماده نموده و در جلسه داوری با حضور کمیته داوران همایش ارائه می‌نمایند. طرح‌ها به صورت حضوری داوری می‌گردد و در نهایت طرح‌های برگزیده علاوه بر دریافت جوایز، فرصت ارائه در اختتامیه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مسئولین عالیرتبه مالیاتی کشور را نیز خواهند داشت.

داوری طرح‌های سیاستی همایش «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» (جلسه اول)

با توجه به تعداد طرح‌های پذیرفته شده، دو جلسه برای داوری طرح‌های سیاستی در نظر گرفته شده‌است. اولین جلسه پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ و با میزبانی خانه اندیشه ورزان ایران جهت بررسی ۱۵ طرح ارائه شده و منتخب برگزار می شود. جلسه دوم نیز پنجشنبه ٢٠ بهمن ماه جهت بررسی ۱۵ طرح بعدی برگزار خواهد شد.

در جلسه اول که با دبیری علی ملک زاده مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، آقایان مهدی موحدی بک نظر دبیر کمیته علمی همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، محمدرضا یزدی زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی رحمت الله علیه و مشاور وزیر اقتصاد به عنوان کمیته داوران حضور خواهند داشت.

عناوین طرح‌هایی که در جلسه اول مورد بررسی قرار خواهند گرفت، به شرح زیر است:

۱) الگوی مطلوب مالیات‌ستانی در فرآیند اصلاح نظام مالیاتی ایران – محمدرضا قاسمی

۲) سازوکا‌رهای اجرای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی ایران – حمیدرضا سحری

۳) ضرورت بازنگری در چارچوب تقنینی قواعد مرور زمان مالیاتی – مهدی حکیمی، روح الله علی‌نژاد

۴) لبخند مالیاتی: سیاست‌گذاری ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور – محسن حجازی

۵) شناسایی شرکت‌های صوری و کد فروش با استفاده از هوش مصنوعی – محمد عبدوس

۶) اصلاح سیاست‌گذاری در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان – محسن حجازی

۷) شناسایی حساب‌های اجاره‌ای مرتبط با فرار مالیاتی پزشکان با استفاده از حاکمیت داده – محمد عبدوس

۸) کارکرد، اهداف و آسیب‌شناسی مالیات بر دارایی در ایران – محسن شوریده

۹) پیشنهاد وضع مالیات بر سود تقسیمی و تأثیرات آن – حمیدرضا بهرمن

۱۰) مالیات بر سود سپرده و اثر آن در کاهش کسری بودجه دولت – محسن شوریده

۱۱) یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و حمایتی در ایران – حمیدرضا بهرمن

۱۲) کاربردی سازی بینش‌های رفتاری در فرآیندهای مالیاتی – فاطمه مروتی

۱۳) بررسی راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی – پویان دولتی

۱۴) عدالت مالیاتی در راستای توسعه – هادی عطااللهی

۱۵) هوشمندسازی معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد ایران – فردین کریمی

همچنین پوستر برگزاری این جلسه که در محل تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷ برگزار می‌‌شود، در زیر قابل رویت است:



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.