رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

برگزاری نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»

به گزارش روابط عمومی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در ادامه برگزاری هشت همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سال جاری برگزار خواهد شد. این همایش سالانه که معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در کشور است، توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی با همکاری دیگر نهادها از جمله کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور برگزار می‌شود.

همایش‌ سالانه اقتصاد مقاومتی رویدادی است که هر ساله با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» برگزار می‌شود و در آن زمینه برای رصد و پایش مسائل اصلی اقتصاد کشور، تقویت پایه‌های علمی و سیاستی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای مقاوم سازی اقتصاد، در یک حوزه موضوعی مشخص و با حضور خبرگان، فراهم می‌گردد. همچنین در جریان همایش، مشروح گفتگوها و خروجی مباحثات و مطالعات، از طریق رسانه‌ها جریان سازی شده تا شرایط بهره‌برداری، مشارکت و اظهارنظر برای تمامی مخاطبان و فعالان فضای سیاستگذاری کشور فراهم گردد.

رویکرد این همایش سالانه، سیاستی و عملیاتی بوده و خروجی آن جهت بهره‌برداری به دستگاه‌های مسئول ارائه و توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود. لذا این رویداد، فرصتی است برای مسئولین، کارشناسان، پژوهشگران و دانشگاهیان تا پیرامون دیدگاه‌های مختلف که برای حل چالش‌های اقتصادی کشور در موضوع همایش ارائه شده‌اند، در تعاملی چند سویه، منتقدانه به گفتگو بنشینند و در بهبود سیاستگذاری و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، اثری دوچندان ایفا نمایند.

محورهای نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»

برنامه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی شامل افتتاحیه در آبان، نشست‌های تخصصی در آذر و دی و اختتامیه در ابتدای اسفند ماه است. در جریان همایش، «طرح‌های سیاستی» نیز ارائه و بررسی می شود.

این همایش حول ۵ محور و ۲۰ زیرمحور برگزار خواهد شد:

حکمرانی

۱) بازطراحی نظام تقنینی و نظارتی مالیاتی

۲) ساختار و فرآیندهای اداره نظام مالیاتی

۳) الزامات تدوین قوانین مالیاتی کارآمد

۴) نظام انگیزشی و ضمانت‌های اجرایی قوانین

ترکیب و پایه‌ها

۱) اهداف، اصول و سازکارهای اعطای مشوق‌های مالیاتی

۲) اصول طراحی و اثرات توزیعی مالیات بر ارزش افزوده

۳) اهداف، الزامات و چالش‌های مالیات بر ثروت و دارایی

۴) ایده‌ها و پایه‌های جدید مالیات‌ستانی

فرآیند و فناوری

۱) فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان

۲) نقش آفرینی موثر عامل انسانی و کاهش اعمال سلیقه و انحرافات

۳) الگوی استفاده از اطلاعات اشخاص ثالث و اظهارنامه پیش‌فرض

۴) معوقات مالیاتی و وقفه‌های وصول

شاخص‌های عملکردی

۱) شکاف و تمکین مالیاتی

۲) فرهنگ مالیاتی و رضایت مودیان

۳) هزینه‌های مدیریت نظام مالیاتی

۴) ارزیابی اعتبار، دقت و مقایسه پذیری شاخص‌ها

کارکردها و آثار

۱) کاهش نابرابری و توزیع عادلانه ثروت و درآمد

۲) کنترل فعالیت‌های نامولد به مثابه رقیب تولید

۳) شفافیت و مبارزه با پولشویی، فساد و اقتصاد زیرزمینی

۴) حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم

آقایان مهدی موحدی بک نظر عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی رحمت الله علیه، کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند.

پوستر افتتاحیه همایش در ادامه قابل مشاهده است:

علاقه مندان جهت ثبت نام، ارسال طرح سیاستی و اطلاع از جزئیات این رویداد، می‌توانند به سایت همایش مراجعه نمایند.

مهلت ارسال چکیده طرح سیاستی برای نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تمدید شد

طبق اعلام دبیرخانه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مهلت ارسال چکیده طرح‌های سیاستی برای این همایش که پیش تر تا ۳۰ آذرماه اعلام شده‌بود، تا ۱۵ دی ماه تمدید شد. همچنین با توجه به تمدید مهلت ارسال چکیده، مهلت ارسال اصل طرح‌های سیاستی تا ۵ بهمن ماه سال جاری خواهد بود.

همچنین پوستر فراخوان طرح های سیاستی برای نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در ادامه قابل مشاهده است:

مروری بر هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

پیش از این هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۱ اسفند ماه سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار گردید؛ کمیته علمی این همایش را آقایان اقبال شاکری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، هادی عباسی پژوهشگر اقتصاد و مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی، حسین درودیان پژوهشگر اقتصاد و مدرس دانشگاه، مهدی موحدی بکنظر عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و محمد صالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، تشکیل می دادند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.