رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به وزیر نیرو: ۴ پیشنهاد برای اصلاح نظام تعرفه گذاری برق مبتنی بر مصوبه جدید دولت

جناب آقای دکتر علی‌اکبر محرابیان

وزیر محترم نیرو

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ هیئت وزیران در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۰ آئین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ در بخش برق را تصویب نمود. در این آئین نامه که با هدف «هدفمندسازی و عادلانه سازی یارانه های برق» به تصویب رسید، به درستی «افزایش نرخ برق مشترکین پرمصرف در پله‌های بالای مصرف» مدنظر قرار گرفت. با این حال، به منظور «افزایش عدالت اجتماعی در قیمت گذاری و توزیع برق»، «مدیریت مصرف و افزایش ضریب بار شبکه» و «اقتصادی شدن تولید و تامین برق و کاهش هزینه‌های دولت در این زمینه»، ضروری است اقدامات تکمیلی و با اهمیت دیگر نیز در دستور کار دولت محترم قرار گیرد تا هدف مذکور محقق شود.

مطابق با بررسی های کارشناسی و عملیاتی انجام شده، «بازطراحی منطقه بندی آب و هوایی و الگوی مصرف در هر منطقه»، «اصلاح تعرفه ها در مصارف چندین برابر بیشتر از الگوی مصرف»، «بازبینی در مسئله تجمیع مصارف صاحبان چند واحد مسکونی» و «بازبینی در تعرفه برق مصارف اشتراکی واحدها و مجتمع‌های مسکونی» از جمله اقداماتی است که باید در اصلاح آئین نامه فوق الذکر دولت مورد استفاده قرار گیرد تا نظام تعرفه گذاری برق عادلانه تر شود، مدیریت مصرف بهبود یافته و هزینه دولت در تامین این حامل انرژی کاهش یابد.

این موارد چهارگانه در گزارش پیوست نامه تشریح شده است و اندیشکده اقتصاد مقاومتی آمادگی لازم جهت ارائه حضوری آن را دارد.

از خداوند متعال برای جنابعالی توفیقات روزافزون مسالت دارم.

رونوشت:

جناب آقای دکتر مخبر؛ معاون اول محترم رئیس جمهور



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.