رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

امکان سنجی افزایش وام ازدواج و تخصیص وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۱

گروه «پول و بانک» اندیشکده اقتصاد مقاومتی، یک گزارش کارشناسی تحت عنوان «امکان سنجی افزایش وام ازدواج و تخصیص وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۱» منتشر کرده است.

گزارش کارشناسی یکی از انواع تولیدات اندیشکده اقتصاد مقاومتی است که با هدف بحث و بررسی کارشناسی حول یک موضوع مشخص، ویژه تصمیم‌گیران و مسئولین تهیه می‌شود.

در خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است:

به منظور حمایت از ازدواج و فرزندآوری، پیشنهاد می شود در سال آتی وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان (۱۵۰ میلیون تومان برای زوجین جوان) با بازپرداخت ۱۲ ساله افزایش یابد و وام فرزندآوری ۵۰ میلیون تومانی به افرادی که صاحب فرزند می‌شوند، تخصیص یابد. طبق بررسی های انجام شده، در سال آتی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل نیمی از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، در مجموع ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، منابعی خواهد بود که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها خواهد بود. لذا برای پرداخت ۱ میلیون وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به همراه وام ۱۵۰ میلیون تومانی زوجین جوان، میانگین به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است؛ همچنین اگر بخش عمده والدین صاحب فرزند جدید نیز تقاضای وام فرزندآوری ۵۰ میلیون تومانی داشته باشند (۱ میلیون نفر)، با توجه به نرخ ۱.۲ میلیون عددی موالید سالانه کشور، این سیاست حداکثر به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. بنابراین سیاست پیشنهادی در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع و تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی نیاز دارد که با توجه به برآورد ۵۰۰ هزار میلیاردی این منابع، کاملا امکانپذیر است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.