رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه ۸ اندیشکده به رئیس جمهور منتخب در خصوص شاخص‌های انتخاب وزرا و مدیران دولت سیزدهم

به گزارش روابط عمومی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ۸ اندیشکده در نامه ای به رئیس جمهور منتخب، «فقدان تعارض منافع» و «تعیین شاخص های سنجش پذیر برای بررسی عملکرد» را به عنوان دو عامل مهم در فرآیند انتخاب وزرا و مدیران دولت سیزدهم مطرح نمودند.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی زید عزه الشریف

رئیس جمهور منتخب و محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام و آرزوی توفقیات الهی برای حضرتعالی؛ مستحضرید که رأی مردم به جنابعالی بیانگر اعتماد ایشان به شما برای «سکانداری پیشرفت کشور» است. پیشرفت کشور از یک­ سو در گرو عزم و اراده مدیران ارشد و از سوی­ دیگر منوط به اتخاذ تصمیمات اثربخش توسط ایشان است. تجربه اندیشکده‌ها در بررسی مسائل اساسی کشور طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نظام تصمیم‌گیری کشور را دو عامل مهم با اختلال جدی مواجه ساخته است:

عامل نخست «تعارض منافع» مدیران ارشد است؛ تعارض بین «منافع فردی/ گروهی/ صنفی» با «منافع عامه» عامل قدرتمندی است که به­ صورت خودآگاه یا ناخودآگاه مسیر اتخاذ و اعمال تصمیمات صحیح را مسدود می‌کند. حکایت پُرکردن چاه آب منزل عالم جلیل­ القدر علامه حلّی برای صدور فتوا درباره نجاست یا طهارت آب چاهی که در آن حیوانی مرده است، مثال بارزی از اثر ناخودآگاه تعارض منافع بر تصمیم‌گیری است. ازجمله مصادیق بارز تعارض منافع می‌توان به «عضویت مدیران در هیئت­ مدیره شرکت‌های خصوصی مرتبط پیش از تصدی مسئولیت دولتی»، «اشتغال همزمان یک مدیر در نهادهای متعدد عمومی به­ ویژه در فعالیت‌های نیازمند کار تمام­ وقت»، و «تابعیت مضاعف مدیران یا بستگان درجۀ یک ایشان» اشاره کرد.

عامل دوم نیز «فقدان نظام مؤثر پایش و ارزیابی عملکرد مدیران ارشد» است. در نبود ساختار معتبر ارزیابی عملکرد، اگرچه گزارش عملکردهای متعدد و متنوع تولید می‌شوند؛ اما در واقع هیچ‌کس در قبال مسائل کشور پاسخگو نیست؛ از این­ رو مسائل اساسی کشور به‌صورت حقیقی مرتفع نمی‌شوند.

مبتنی ­بر مسئله‌شناسی فوق، به ­منظور تقویت و تسریع حرکت کشور در مدار پیشرفت و باتوجه ­به اراده و انگیزه جنابعالی برای تحقق این مهم، پیشنهاد می‌شود:

اولاً «فقدان تعارض منافع» به ­عنوان شرط لازم در معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصاب ایشان مدنظر قرار گیرد و تمامی ایشان نیز ملزم به امضاء و انتشار عمومی «مرامنامه حافظ منافع عامه» باشند. هر مدیری در این مرامنامه باید عدم ­تعارض منافع خود را حین و پس از اتمام مسئولیت تأیید نموده و درصورت اثبات خلاف­ واقع­ بودن اظهارات، مجازات‌های مشخصی را بپذیرد.

ثانیاً پیش از معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصاب ایشان، انتظارات شما از ایشان تصریح شده، به­ صورت تعداد محدودی «شاخص سنجش‌پذیر» با ایشان توافق و به­ صورت عمومی منتشر گردد. بدین­ ترتیب اهمّ وظایف هر مدیر مشخص می‌شود و درنتیجه به­ طور واقعی در برابر آن‌ها پاسخگو خواهد بود. بدیهی است همه گزارش‌های‌ عملکرد دستگاه‌ها نیز باید بر اعلام وضعیت این شاخص‌ها متمرکز شود.

برای تحقق این مهم، اندیشکده‌های امضاکننده این نامه آمادگی خود را برای «تدوین مرامنامه حافظ منافع عامه» و «تعیین شاخص‌های سنجش‌پذیر متناظر با هریک از مدیران ارشد مرتبط با رئیس جمهور» اعلام می‌دارد.

امید است دولت با اتخاذ نگرش‌های نو و با اراده‌ای راسخ درجهت اصلاح ساختارهای معیوب حکمرانی، بتواند زمینه ­ساز حرکتی بی‌سابقه در تعالی کشور باشد.

امضاءکنندگان:

۱. اندیشکده اقتصاد مقاومتی
۲. پژوهشکده سیاستگذاری شریف
۳. شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان)
۴. بنیاد توسعه فردا
۵. پژوهشکده آیندگان
۶. پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی
۷. اندیشکده معنا
۸. موسسه فتوح اندیشه

  1. بسم تعالی
    این که هنوز دولت ۱۲ در امور کشور دخالت دارد و باعث تشویش کشور میشد باعث افترا به ریس جمهور منتخب میشد باعث آزار انقلابی ها است
    از دولت ۱۳ انتظار میرود با این افراد برخورد قاطع داشته باشند
    ومن ا... توفیق
    با آرزوی بهترین کشور انقلابی جهان

    ۱۳
  2. پژوهشکده با اندیشکده یکی است؟ نه از لحاظ محتوی نه اسم هیچ ترازی برقرار نیست!

    ۳۱
  3. بسمه تعالی// ضمن عرض سلام وتبریک محضر شریف ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر رئیسی عزیز // از حسن انتخاب حضرتعالی به عنوان سکاندار قوه اجراییه کشور ، ملت ولایی، کاملا رضایتمند و امیدوارند. بالاخص بنده حقیر که در ادوار و سنوات گذشته و امسال(۱۴۰۰) هم مفتخر و سعادتمند بوده که از حامیان ایدئولوژیکی و آرمانخواهتان بوده باشم . علیهذا متمنّی است در انتخاب اشخاص در هر گونه سمتی، روحیه جوان و شهادت طلبانه، بصیرت وافره و دانش به روز،نافذو خلاقانه، ابتکارات اجرایی داشتن در حوزه های متنوع، کیاست و سیاست کاری داشتن و متخلّق به اخلاق اسلامی بودن و ایمان راسخ و تقوای الهی و مردم مداری و دلسوزی قلبی ِ آنان نسبت به خلق الله و این ملّت ولایتمدار و انقلابی، لحاظ گردد. البته که اینجانب هم تکرار مکررات عارض شدم و درس آموز و شاگردتانم.
    دوستدارتان - جعفر دهقان نژاد// فرهنگی ِ شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان البرز (استان قزوین) من الله التّوفیق و العزّه

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.