رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

مسیر انرژی ایران

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در جریان پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، کتابچه «مسیر انرژی ایران» را منتشر نمود. در این کتابچه ابتدا رویکرد ایران در بخش انرژی ارائه شده است؛ سپس بر اساس این رویکرد، ۳۳ اقدام جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش انرژی پیشنهاد و تشریح شده و در نهایت بر اساس این اقدامات، سیاست های کلی نظام در بخش انرژی ارائه شده است.

در مقدمه این کتابچه آمده است:

دسترسی به منابع انرژی و موقعیت جغرافیایی راهبردی بر محوریت انرژی، بزرگترین ظرفیت کشور است. در صورتی که از این ظرفیت به صورت هوشمندانه استفاده شود، پیشرفت و مقاوم سازی اقتصاد ایران محقق می شود؛ اما استفاده نامطلوب و برنامه ریزی نشده از این فرصت بزرگ، به تضعیف و ضربه پذیری کشور می انجامد.

استفاده هوشمندانه از ظرفیت انرژی کشور، نیازمند یک «رویکرد منسجم و یکپارچه» است که باید بر اساس مزایای کشور و منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی، تعیین شود. در کتابچه حاضر، این رویکرد ارائه شده و اقداماتی بر اساس آن پیشنهاد گردیده است که «مسیر انرژی ایران» را ترسیم می کند.

امید است این تلاش منحصر به فرد، در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گیرد تا زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و پیشرفت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش فراهم شود.

از افراد و نهادهای صاحب نظر و فعال در حوزه انرژی کشور دعوت می شود تا مباحث مطرح شده در این کتابچه را مورد نقد و بررسی قرار داده و در جلسات مشترک هم اندیشی، نکات خود را در این زمینه ارائه نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.