رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: پیشنهاد تشکیل بانک قرض‌الحسنه سپه از ادغام ۵ بانک نظامی

سردار سرلشگر باقری

رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای در اسفندماه سال گذشته، به طور رسمی از ادغام نهادهای مالی نظامی خبر داد. بر این اساس، قرار است ۴ بانک «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهر اقتصاد» و موسسه اعتباری «کوثر»، در بانک سپه ادغام ‌شوند. در نتیجه این ادغام، نقدینگی بانک جدید به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که بیش از ۱۵ درصد از کل نقدینگی کشور است؛ از این منظر، بانک سپه به بزرگترین بانک در کل کشور تبدیل خواهد شد.

صرف‌نظر از چالش‌های محتمل این ادغام، ضروری است از ظرفیت چنین قدم بزرگی، به بهترین شکل در جهت اصلاح نظام بانکی کشور استفاده شود. بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، این امکان وجود دارد که بانک جدید با «الگوی قرض الحسنه» تحت عنوان «بانک قرض‌الحسنه سپه» به فعالیت خود ادامه دهد و زمینه‌ساز حذف سودهای نجومی و بعضا ربوی از نظام بانکی گردد.

به پیوست، مسائل مرتبط با این پیشنهاد به صورت اجمالی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در جلسه ای حضوری خدمت جنابعالی، جزئیات پیشنهاد ارائه شده را تشریح نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.