رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

پاسخ بانک مرکزی به نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ با ارسال نامه ای به همتی رئیس بانک مرکزی، دو پیشنهاد به منظور بی اثر کردن تحریم های بانکی پیشنهاد داد. (اینجا)

بر اساس این نامه، بی اثر کردن تحریم ها راهبردی عملیاتی و امکانپذیر است که باید در مقابله با تحریم های جدید در دستور کار قرار گیرد و دستگاه های مختلف کشور از جمله بانک مرکزی، در این راستا اقدام نمایند. بر این اساس با توجه به حضور جنابعالی در مسند ریاست بانک مرکزی، ضروری است هرچه سریعتر ۲ اقدام زیر در دستور کار قرار گیرد:

یک) انعقاد و عملیاتی نمودن پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری از قبیل روسیه، چین، هند، عراق، ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای مستعد و شرکای اصلی تجاری: بررسی ها نشان می دهد در صورتي كه بانك مركزي پيمان پولي دوجانبه تنها با ۳ كشور چين، هند و تركيه را منعقد و عملياتي نماید، بیش از ۴۰ درصد حجم تجارت كشور بدون نياز به دلار انجام خواهد شد. همانطور که مستحضر هستید، در این زمینه سایر کشورها نیز اقدامات متعددی انجام داده اند و جهت کاهش وابستگی به دلار، بیش از ۵۰ پیمان پولی بین کشورهای مختلف تاکنون منعقد شده است.

دو) راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت در مبادلات مالی: از آنجا که آمریکا از اطلاعات مبادلات مالی و تراکنش‌های تمامی کشورها در سوئیفت، در راستای اهداف خود استفاده نموده و در مواقع لزوم نیز با رصد و پیگیری تراکنش‌ها، این پیام رسان مالی را به عنوان یک ابزار تحریمی مورد استفاده قرار می‌دهد، ضروری است مسیر پیام رسانی مالی کشور تغییر نماید تا امکان رصد مبادلات مالی کشور برای دیگر کشورها فراهم نشود. به عنوان نمونه در پیمان پولی دوجانبه که میان ایران و ترکیه منعقد شده است، ضروری است از یک پیام رسان مالی غیر از سوئیفت استفاده شود تا مبادلات مالی از این مسیر به صورت امن انجام شده و توسعه یابد و امکان رصد آن برای کشوری چون آمریکا وجود نداشته باشد. چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که جهت انجام مبادلات میان خود با استفاده از یوآن و روبل، اقدام به راه اندازی یک سیستم پیام رسان مالی دوجانبه جایگزین سوئیفت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین نموده اند. دیگر بانک های مطرح جهانی در کشورهای مختلف نیز برای کاهش هزینه های مبادلات و کاهش آسیب پذیری، این مسیر را در دستور کار خود دارند.

در انتهای نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی آمده بود: با توجه به مسیرهایی که پیش روی کشور در شرایط فعلی وجود دارد، امید است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از فرصت موجود بهترین استفاده را نموده و در جهت مقاوم سازی اقتصاد و بی اثر کردن تحریم ها گام بردارد؛ در غیر اینصورت، این نهاد باید نسبت به آثار عدم اقدام به موقع و آسیب هایی که ممکن است در این صورت گریبانگیر اقتصاد ایران شود، پاسخگو باشد.

بانک مرکزی در تاریخ ۷ شهریورماه ۱۳۹۷ به نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی پاسخ داد و نکاتی را در این زمینه برشمرد. این نامه از لینک زیر قابل دریافت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.