رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس جمهور: لزوم اصلاح و بازطراحی اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

ضمن عرض قبول طاعات و عبادات در ماه پربرکت رمضان، همانطور که مستحضر هستید؛ اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تنها راه مقاوم‌سازی اقتصاد و پیشرفت کشور است که سیاست ها و اقدامات مشابه آن نیز تحت عناوین مختلف، مدت‌هاست در کشورهای پیشرفته در حال اجراست.

طراحی دقیق و پیاده سازی این الگو در کشور مانند تجربه دیگر کشورها، نیازمند یک نهاد متولی است؛ در این راستا در جمهوری اسلامی ایران، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیش از ۲ سال است که با ۳ ماموریت مهم «فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل»، «انجام کارهای فوق العاده اقتصادی» و «پایش گری و نظارت بر اقدامات دستگاه ها» به دستور رهبر معظّم انقلاب شکل گرفته و در جایگاه «فرمانده اقتصاد ایران» قرار دارد.

علیرغم اینکه وجود این ستاد و فعالیت مستمر آن در همه زمان ها لازم است، اما در شرایط فعلی که ناکارآمدی «راه تعامل برد-برد با غرب از مسیر برجام» اثبات شد و شرایط «جنگ اقتصادی» بیش از پیش نمایان گردید، حائز اهمیت بیشتری است.

با این وجود، بررسی ها نشان می دهد که فعالیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ماه های اخیر بسیار کاهش یافته است و اقدامات و پروژه های تعریف شده مانند گذشته دنبال نمی شود. در این زمینه نکات ذیل قابل توجه است:

یک) ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ پروژه های اولویت داری برای دستگاه ها تعریف نمود؛ اما تاکنون هیچگونه گزارش عملکردی در خصوص وضعیت این پروژه ها ارائه نکرده است.

دو) در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۰۰ تکلیف تولید و اشتغال در ستاد برای دستگاه ها تصویب گردید؛ اما به اذعان تهیه‌کنندگان این مصوبه، به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.

سه) بررسی ها نشان می دهد عمده پروژه های تعریف شده برای دستگاه ها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، جزو اقدامات اولویت دار و اصلی نبوده و طبق یک بررسی کارشناسی انجام شده، نمره ستاد در میزان انطباق پروژه ها با اقدامات اولویت دار اقتصاد مقاومتی ۱۸.۳ از ۱۰۰ است.

چهار) در سال ۱۳۹۷ و پس از گذشت حدود ۲ ماه از آغاز سال، کماکان پروژه های دستگاه ها برای سال جدید تصویب و ابلاغ نشده است و اقدامی جهت بازنگری و اصلاح روند تعریف پروژه ها نیز در دستور کار قرار ندارد.

پنج) دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دلیل قرار گرفتن در سازمان برنامه و بودجه کشور، به تدریج از مسیر اصلی خود یعنی طراحی و تصویب اقدامات اولویت دار اقتصاد مقاومتی و پیگیری اجرای آن فاصله گرفته و به مجموعه ای جهت تصویب اسناد و دستورالعمل های مختلف که ضمانت اجرایی و کارآمدی آن مشخص نیست، تبدیل شده است؛ همچنین که از اختیار و قدرت کافی نیز برخوردار نیست.

با این اوصاف و با توجه به اهمیت جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تلاش های مختلفی که ذیل آن تاکنون انجام شده است، ضروری است اصلاحاتی جهت بهبود وضعیت ستاد انجام شود؛ به عنوان اولین و مهمترین اقدام، باید در روند تصویب و اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی بازنگری شده و اقدامات اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در دستور کار ستاد و دستگاه های عضو قرار گیرد.

در این راستا، پیش از این کتابچه مسیر فرمانده اقتصاد ایران حاوی ۹۵ اقدام جهشی و اولویت دار اقتصاد مقاومتی ویژه ۱۰ دستگاه اصلی کشور در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارائه گردید که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است پیشنهادهای خود جهت اصلاح و بهبود وضعیت ستاد و قرار گرفتن آن در جایگاه اصلی به عنوان «فرمانده اقتصاد ایران» را ارائه نماید.

رونوشت:

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی

دکتر جهانگیری رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.