رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

واکنش خبرگان و فعالان رسانه‌ای به بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» اندیشکده اقتصاد مقاومتی

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در آستانه برگزاری انتخابات ۱۴۰۳، یک بسته سیاستی تحت عنوان «مسیر دولت چهاردهم» شامل کلان ایده حکمرانی، ۱۰ مسئله اولویت دار کشور و راهبردهای حل آن منتشر کرد تا از این طریق، ضمن فراهم‌سازی فضای گفتگو و مباحثه جمعی حول آن، به رئیس جمهور منتخب در «بهبود کیفیت تصمیم‌گیری» و تعیین «مسیر دولت چهاردهم» کمک نماید.

در این بسته پیش بینی شده است حل ۱۰ مسئله مذکور از طریق راهبردهای ارائه شده به «رفع آثار نامطلوب تحریم بر اقتصاد ایران»، «توسعه صنعتی و جهش تولید»، «رشد صادرات و ارزآوری»، «تعیین و تثبیت نقش موثر برای جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی»، «کاهش تورم به نرخ بهینه و مدیریت آثار آن» و «بهبود وضعیت معیشت اقشار آسیب پذیر و افزایش سرمایه اجتماعی» منجر شود.

انتشار این بسته، منجر به واکنش های‌ متعددی در فضای مجازی از جانب خبرگان حوزه‌های مختلف و فعالان رسانه ای شد که در ادامه تعدادی از این واکنش ها آورده شده است:

محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در یک مصاحبه دسته‌بندی مسائل در بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» را الگوی مناسبی برای دولت چهاردهم دانست و گفت: این دسته‌بندی می‌تواند به دولت منتخب در اولویت بندی مسائل و حل آن کمک کند.

سامان قاسمی مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی در یک مصاحبه با اشاره به اینکه بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» یکی از کامل‌ترین بسته‌های سیاستی منتشر شده است، گفت: این بسته سیاستی به عنوان یکی از معدود اسنادی است که علاوه بر معرفی مشکل، راهکار نیز برای حل آن ارائه می‌دهد. ضروری است در کنار راهکارهای ارائه شده، به حوزه تامین مالی و نظم بخشی به منابع مالی داخلی و خارجی در جهت دستیابی به اهداف بسته منتشر شده نیز پرداخته شود.

موسی شهبازی دبیر کمیسیون اقتصادی دولت در نشست بررسی بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» ضمن تقدیر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: این بسته روایتگری مناسبی از تحریم دارد و مسائل اقتصاد ایران با اولویت‌بندی خوبی در آن مطرح شده است. در این نشست که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، آقایان درودیان، رزم آهنگ و امینی رعیا به مباحثه حول بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم پرداختند.

محمد امینی‌رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نشست خبری پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در خبرگزاری ایسنا، گفت: ارائه این بسته توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی با هدف کمک به دولت جدید و بدون حمایت از جریان خاصی انجام شده و هدف اصلی آن، مشخص کردن مسائل اولویت دار و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در کشور است. در این بسته، کلان ایده حکمرانی برای اداره کشور ارائه شده که جهت و مسیر دولت چهاردهم را مشخص می کند.

علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در یک مصاحبه یکی از نقاط قوت بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» را وجود یک روایت و داستان محوری در تبیین «کلان ایده حکمرانی» دانست و گفت: این بسته به لحاظ روش شناسی و جامع نگری، قابل تحسین است.

مهدی رزم‌آهنگ مدیر گروه اقتصاد بین‌‌الملل مرکز پژوهش‌های مجلس در یک مصاحبه مهم‌ترین ویژگی بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» را درک عمیق نویسندگان از اقتصاد سیاسی تحریم‌ها و آسیب شناسی آن دانست و گفت: ضرورت شکل‌گیری یک اقتصاد سیاسی نوین و ایجاد توازن‌های تجاری جدید، در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.

حسین درودیان مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد کلان در یک مصاحبه بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» را واقع‌گرایانه، عملیاتی و دارای اولویت‌بندی دانست و افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این بسته عدم تلاش برای فهرست‌بندی تمامی مسائل اقتصادی ایران است. این بسته سیاستی برای پرداختن به چالش‌های اقتصادی ایران، با تمرکز بر شناسایی موضوعات کلیدی، راه‌حل های عملیاتی را اولویت‌بندی کرده و این حس را القا نمی‌کند که با یک دستور کار غیرقابل اجرا روبرو هستیم.

سامان ملک‌پور کارشناس ارزی وزارت اقتصاد در یک مصاحبه بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» را معطوف بر حل «مسائل تجاری ارزی» دانست و افزود: اندیشکده اقتصاد مقاومتی با شناسایی دقیق و عمیق «مسئله اصلی» یا «هسته مسائل» در حوزه اقتصاد، تمرکز خود را بر حل مسائل تجاری ارزی معطوف کرده و اولویت‌ها را بهتر و با دید عملیاتی‌تری نگریسته است.

برزین جعفرتاش کارشناس توسعه صنعتی در یک مصاحبه با اشاره به ارزندگی بسته سیاستی اندیشکده اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسیر دولت چهاردهم» گفت: چهارگانه‌ای که به عنوان اولویت‌های اصلی اقتصادی در این بسته تعریف شده، چارچوب مدیریت اقتصاد کلان توسعه‌ای است و مفهوم مدیریت اقتصاد کلان و مباحث مربوط به تحریم‌ها باید در چارچوب «توسعه صنعتی» تبیین شود. این بسته متفاوت از ادبیات مرسوم، رویکردی جامع و هماهنگ در کلیه اقدامات اقتصادی دارد.

علیرضا باباخان فعال حوزه صنعت و مالی در اینستاگرام نوشت: بچه های اندیشکده اقتصاد مقاومتی را می شناسم. تیم جوان و با سوادی هستند و ان شاالله پیشنهادهایشان مورد توجه دولت چهاردهم قرار بگیرد.

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در توییتر نوشت: گزارش واقع گرایانه معطوف به حل مسئله.

حسین درودیان مدرس دانشگاه در توییتر نوشت: یک گزارش تحلیلی کوتاه اما خیلی مفید از چالش‌های فعلی اقتصاد ایران.

علی مروی مدیر اندیشکده کسب و کار شریف در توییتر نوشت: محتوای گزارش دوستان رو ندیده‌ام اما همین که دغدغه کار محتوایی و کارشناسی برای حل مشکلات کشور دارند، غنیمته. خدا قوت.

مهدی سروی کارشناس اقتصادی در اینستاگرام نوشت: انتخابات باید محلی برای رقابت ایده ها و نظرات کارشناسی برای بهبود وضعیت اقتصادی باشه. برای آشنایی با کلان ایده حکمرانی و مسائل اولویت دار کشور بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم را بخوانید.

سیدمهدی بنی‌طبا مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در توییتر نوشت: تلاش ارزشمند دوستان گرامی در اندیشکده اقتصاد مقاومتی. خداقوت.

 

میلاد گودرزی فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: سیاست صنعتی – چیزی که ما در کشور نداریم- خاصیت «تنظیم گری» داره. به این معنی که در مسیر توسعه، اونه که تعیین میکنه که نرخ بهره، نرخ ارز، معافیت مالیاتی، مشوق صادرات، تعرفه واردات و… در حالت مطلوب باید چقدر و چگونه باشن. رگه‌هایی از این نگاه رو در بسته خوب زیر میتونید ببینید.

وحید اشتری فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: فتح باب خوبی است. نه از جهت تأیید همه جزئیات ببلکه برای اینکه بفهمید اولویت‌ها چیست و انتخابات اصولی باید چگونه باشد. این بسته‌‌ها را باید احزاب و کاندیداها تک تک آماده کنند و ایام تبلیغات، چند ماه به بحث بر سر همین اولویت‌های شان با هم بگذرد. نه یک انتخابات هیجان محور دو هفته‌ای!

برزین جعفرتاش کارشناس توسعه صنعتی در توییتر نوشت: چهارگانه تحریم، توسعه صنعتی، مدیریت اقتصاد کلان و نظام رفاهی یک چارچوب حکمرانی توسعه گرای واقعی ترسیم می‌کند. این رویکرد کاملا متفاوت از ایده‌های حکمرانی مرسوم، برای مثال بسته بنای ایران است.

داریوش باباوند فعال حوزه صنعت در توییتر نوشت: حتما فرصت بگذارید و بخوانید، به خصوص آن‌ها که در فکر خدمت به مردم در کرسی ریاست جمهوری هستند.

امیرحسین مستقل در توییتر نوشت: «ایده» یعنی این: یک روایت کلان از وضعیت اقتصادی کشور و پررنگ کردن مولفه‌های واقعی. هر چند مغتنم است اما فضای کشور و انتخابات نشان می‌دهد که فعلا توسعه به هیچ معنایی در اولویت نیست. اولویت همچنان بقاست و گذران امور. هر کس از صندوق بیرون بیاید، تغییر جهت اساسی رخ نمی دهد.

علی ملک زاده کارشناس اقتصادی در توییتر نوشت: درک ریشه مسائل اقتصادی و راهبردهای حل آن‌ها خروجی اندیشکده‌های تخصصی است. این خروجی علاوه بر اینکه چراغ راهنمای مناسبی است، می تواند سنجه و محک عیار نامزدهای ریاست جمهوری باشد. با بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم توان تحلیلی و کیفیت انتخاب خود را افزایش دهید.

محمد قائدامینی کارشناس اقتصادی در توییتر نوشت: زمانی مشارکت مردم معنای حقیقی می یابد که عرصه انتخابات به جای رقابت میان افراد به کارزار میان ایده‌های حکمرانی، جدال رویکردها و نبرد اولویت‌های اساسی کشور بدل گردد. نهادهای تصمیم‌ساز باید ضمن مطالبه این موارد از نامزدها، بسته‌های خود را ارائه کنند.

فردین کریمی کارشناس اقتصادی در توییتر نوشت: فارغ از شخص رئیس جمهور، مسیر دولت چهاردهم باید مسیر فهم اولویت ها و مسائل راهبردی کشور و تدبیر برای حل آن باشد. اندیشکده اقتصاد مقاومتی بسته سیاستی با اشاره به ۱۰ مسئله اولویت دار کشور را منتشر کرد. این بسته بخش قابل توجهی از مسیری که باید دولت چهاردهم طی کند را بیان کرده است.

سید محمدرضا موسوی کارشناس اقتصادی در توییتر نوشت: بسته سیاستی اندیشکده اقتصاد مقاومتی با عنوان مسیر دولت چهاردهم شامل کلان ایده حکمرانی، مسائل اولویت دار کشور و راهبردهای حل آن منتشر شد. به امید آنکه این محتوا به پویایی بیشتر مباحث و گفتمان‌ها در فضای انتخابات و شکل‌گیری مسیر دولت آینده کمک کند.

عملکرد اندیشکده اقتصاد مقاومتی در انتخابات ۱۴۰۳ با محوریت بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در انتخابات ۱۴۰۳ با رویکردی فراجناحی و با محوریت طرح یک کلان ایده حکمرانی در قالب بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم نقش آفرینی کرد. این نقش آفرینی با هدف «فراهم‌سازی بستر گفتگو و مباحثه جمعی در فضای انتخابات پیرامون مسائل اولویت‌دار کشور» در بازه زمانی یک ماهه از ۷ خرداد ماه تا ۷ تیرماه انجام شد و پس از انتخابات نیز به منظور «کمک به رئیس جمهور منتخب در بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و تعیین مسیر دولت چهاردهم» ادامه خواهد داشت.

تهیه بسته سیاستی شامل کلان ایده حکمرانی، ۱۰ مسئله اولویت دار و راهبردهای حل آن که مورد اقبال خبرگان مختلف قرار گرفت، برگزاری بیش از ۵ جلسه مباحثه و گفتگو حول بسته در نشست های تخصصی و رسانه ای، جلسات متعدد با تیم اقتصادی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و ارائه مباحث به ایشان پیرامون بسته سیاستی و تولیدات متعدد رسانه ای و بازتاب آن در فضای مجازی و رسانه های رسمی کشور از جمله اقدامات انجام شده در این بازه زمانی بود که گزارش بعضی از آنها در ادامه آمده است:

بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» تهیه شده توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی

واکنش خبرگان و فعالان رسانه‌ای به بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» اندیشکده اقتصاد مقاومتی

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به ۶ داوطلب انتخابات و ارسال بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم»

سلسله جلسات گفتگو و مباحثه پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم»

تصاویری از جلسات گفتگو و مباحثه پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم»

اینفوگرافی: بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» اندیشکده اقتصاد مقاومتی

کلیپ انتخاباتی ویژه دانشجویان: مسیر دولت چهاردهم باید به کدام سمت باشد؟

فیلم کامل: ارائه بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در دانشگاه تهران

فیلم کامل: گفتگو پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در خانه اندیشه ورزان

فیلم کامل: نشست خبری بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در خبرگزاری ایسنا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.