نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس کمیسیون تلفیق بودجه: پیشنهاد افزایش وام ازدواج و تخصیص وام فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۰
جناب آقای دکتر الیاس نادران
رئیس محترم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
همانطور که مستحضر هستید؛ مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر، در اقدامی شایسته تقدیر، مبلغ وام قرضالحسنه ازدواج جوانان را متناسب با هزینههای این سنت پسندیده، در قانون بودجه بهبود داده است. نتیجه این اقدام، تسهیل شرایط ازدواج برای جوانان بوده است. افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۵، از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۷، از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۸ و از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۹ مسیری بوده که در این سالها طی شده است. در این راستا، مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز از ۳ سال به ۷ سال رسیده است.
در ابتدای امر، بانکها با افزایش وام ازدواج مخالف بودند و افزایش این تسهیلات را به معنای افزایش صف وام ازدواج عنوان میکردند. اما نظارت بانک مرکزی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی سبب شد بانکها تخلفات خود در این زمینه را کاهش داده (از جمله پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مدیران و کارکنان خود برخلاف قانون) و با تخصیص منابع قرضالحسنه به اموری که در قوانین مورد تاکید قرار گرفته از جمله ازدواج، «صف وام ازدواج» را نیز کاهش دهند و به یک سوم برسانند. بر این اساس طبق آمار بانک مرکزی، صف وام ازدواج از حدود ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۳۰ هزار نفر در نیمه سال ۱۳۹۹ رسیده است (۱۲۵ هزار نفر هم هنوز پرونده خود را تکمیل نکردند که طولانی شدن آن ناشی از مسائل ضمانت است). به گفته رئیس سابق بانک مرکزی، افزایش وام ازدواج و پیگیری بانک مرکزی در این زمینه، انحراف تسهیلات قرضالحسنه را کاهش داده است.
قدم مثبت دیگری که در جریان افزایش وام ازدواج برداشته شد، مجوز و الزام قانونی به «استفاده از بخشی از سپردههای قرضالحسنه جاری در پرداخت وام ازدواج» در ماده مرتبط بودجه بود که مانع از کمبود منابع بانکها در این زمینه میشد. در سال جاری برای اولین بار از حدود ۲ درصد این منابع پرحجم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه استفاده شده است.
هرچند افزایش وام ازدواج، همه مشکلات جوانان در تشکیل خانواده را حل نمیکند و برای این مهم باید اقدامات متعددی صورت گیرد، اما بی شک تسهیل قابل توجهی در بر طرف شدن موانع اقتصادی ازدواج جوانان، به ویژه در شرایط فعلی ایجاد میکند و به عنوان «تنها حمایت قابل توجه کشور از ازدواج و تشکیل خانواده» محسوب میشود. علاوه بر این، این سیاست وابسته به بودجه دولت نبوده و با منابع قرضالحسنه مردم در بانکها مدیریت میشود؛ از این رو برای بانکها نیز هزینهای ندارد چرا که سپرده هایی که با مجوز بانک مرکزی با نرخ صفر درصد دریافت کردند را طبق قانون و دستورالعملهای بانک مرکزی، به این مهم تخصیص می دهند.
ذکر این نکته نیز ضروری است که این سیاست مانند سایر سیاستها، ممکن است تا حدی انحراف داشته باشد؛ اما برآوردها نشان می دهد انحراف این سیاست و دریافت این تسهیلات از مسیرهای غیرمتعارف از جمله ازدواج اجباری یا کودک همسری که اخیرا مطرح شده، کمتر از ۱ درصد بوده که در نوع خود بی نظیر است و نمیتواند کلیت این سیاست حمایتی را با چالش مواجه کند. ضمن اینکه حتی این یک درصد انحراف نیز ناشی از افزایش وام ازدواج نیست؛ بلکه این ضعف نظام بانکی است که یک جوان را برای دریافت یک وام خُرد، مجبور به طی کردن مسیرهای غیرمتعارف میکند.
بنابراین در ادامه مسیر گذشته، ضروری است در سال جاری نیز تسهیلات قرض الحسنه ازدواج متناسب با افزایش هزینهها بهبود یابد؛ همچنین وام فرزندآوری نیز جهت حمایت از افزایش جمعیت و تسهیل آن، از محل منابع قرضالحسنه مردم در بانکها تخصیص داده شود.
بدین ترتیب پیشنهاد میشود در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موارد ذیل درج شود:
یک) وام قرض الحسنه ازدواج از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان و بازپرداخت آن از ۷ به ۸ سال افزایش یابد تا پرداخت اقساط آن برای زوجین مشکل ایجاد نکند.
دو) مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام قرضالحسنه فرزندآوری از محل همین منابع با بازپرداخت ۵ ساله جهت تخصیص اضافه شود.
سه) با توجه به تقویت جایگاه چک در نظام اعتبارسنجی کشور که موجب بهره برداری از این ظرفیت توسط بعضی بانکها به عنوان ضامن پرداخت وام های خُرد شده، بانک مرکزی بانک ها را ملزم نماید تا به جای درخواست ضامن دولتی دارای کسر از حقوق که برای عده زیادی از جوانان امکانپذیر نیست، برای هر وام یک یا دو ضامن با چک معتبر خواسته شود.
بررسیهای کارشناسی و آماری نشان می دهد منابع قرضالحسنه مردم در بانکها، کفاف افزایش وام ازدواج و پرداخت وام فرزندآوری به میزان پیشنهادی را میدهد و علاوه بر آن، بانکها با همین منابع میتوانند دیگر مصارف قرضالحسنه از جمله اشتغال، کمیته امداد و … را نیز پوشش دهند. به پیوست محاسبات اقتصادی و آماری این سیاست مبتنی بر منابع قرضالحسنه مردم در بانکها به همراه تبصره پیشنهادی اصلاحی بند الف تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم میشود. اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در صورت نیاز، این مبحث که مبتنی بر «ساماندهی منابع و مصارف قرضالحسنه در نظام بانکی» است را به صورت حضوری خدمت جنابعالی ارائه نماید.