رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

استفاده بهینه از ظرفیت شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط بانکی

گروه «پول و بانک» اندیشکده اقتصاد مقاومتی، یک گزارش تک برگ تحت عنوان «استفاده بهینه از ظرفیت شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط بانکی» تهیه کرده است. گزارش تک برگ یکی از انواع تولیدات اندیشکده اقتصاد مقاومتی است که با هدف بیان یک مسئله و تحلیل آن و سپس ارائه راهبرد در خصوص آن، به صورت مختصر و مفید (یک تا دو صفحه) تهیه می‌شود. گزارش تک برگ دارای منابع و تحقیقات پشتیبان است.

در مقدمه این گزارش آمده است:

بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌ها، «مانده تسهیلات» بیش از ۷۰ درصد دارایی‌ بانک‌ها را شامل می‌شود. بخش عمده‌ای از این تسهیلات، در قالب «تسهیلات کلان» و «تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیرمجموعه» است. رشد سهم تسهیلات کلان، باعث افزایش ریسک تمرکز و تامین مالی ترجیحی بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها شده و اختلال در برنامه‌ریزی اعتباری را به همراه خواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.