رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس بانک مرکزی: تشریح مفهوم و راهکارهای هدایت نقدینگی

جناب آقای دکتر همتی

رئیس محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ رهبر معظّم انقلاب سال گذشته در تاریخ ۲۴ تیرماه در خصوص بحث نقدینگی و لزوم هدایت آن، فرمودند:

«این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است … به نظر من مسئله‌ی بانک‌ها و بخصوص تکیه‌ی روی مسئله‌ی نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد … یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ی بانک‌ها و با مسئله‌ی نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند؛  بخشهای جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البتّه یک فهرستی به من داده شده … نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید … البتّه کارگروهی که بخواهند بنشینند و هفته‌ای یک جلسه داشته باشند، فایده‌‌ ندارد؛ باید یک کارگروه دائمِ شبانه‌روزی از آدمهای فعّال تشکیل بشود، بنشینند واقعاً کار کنند، فکر کنند، سرِ یک ماه، دو ماه، سه ماه یک برنامه‌ی کاری روشنی مشخّص کنند و بیاورند بدهند به آقای رئیس‌جمهور، دستور اقدام داده بشود و بلافاصله مشغول عمل بشوند … یعنی یک‌چنین چیزی لازم است.»

هم اکنون یک سال از فرموده معظّم له می گذرد و در حالی که نقدینگی حدود ۴۰ درصد طی این مدت رشد کرده و به گفته جنابعالی به بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، شواهد نشان می دهد کماکان اقدام مشخصی جهت هدایت آن صورت نپذیرفته و در دستور کار قرار نگرفته است.

به پیوست، نتایج بررسی های اندیشکده اقتصاد مقاومتی در خصوص راهکارهای هدایت نقدینگی که پیش از این در تاریخ ۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ در اختیار وزیر محترم اقتصاد آقای دکتر دژپسند نیز قرار گرفته بود، خدمت جنابعالی تقدیم می شود. بر اساس این بررسی و اقدامات پیشنهادی در آن، بانک مرکزی باید به عنوان متولی اصلی هدایت نقدینگی نقش آفرینی نماید و این مسئله را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهد.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در این زمینه با آن نهاد محترم همکاری نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.