رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس کمیسیون انرژی مجلس: پیشنهاد اصلاح مصوبه دولت در افزایش تعرفه پرمصرف‌ها

جناب آقای دکتر حسنوند

رئیس محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیش از ۵۰ درصد از مصرف برق در زمان اوج بار، مربوط به بخش خانگی است؛ بنابراین می‌توان بخش خانگی را موثرترین مولفه در شکل گیری بحران برق به شمار آورد. همچنین بر اساس آمار شرکت توانیر ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف خانگی ۴۲ درصد از مصرف برق در این بخش را به خود اختصاص داده اند؛ به عبارت دیگر در اوج بار۵۷.۰۰۰ مگاواتی تابستان ۹۷، بیش از ۱۰.۰۰۰ مگاوات از برق توسط مشترکین پرمصرف خانگی مصرف شده است. چنانچه این مشترکین نیز مانند سایر مردم به صورت متعارف برق مصرف نمایند، آنگاه حدود ۴.۸۰۰ مگاوات از ظرفیت شبکه کاسته می‌شد و بحران خاموشی در سال ۹۷ که خسارات فراوانی به مردم و صنایع کشور وارد آورد، اتفاق نمی­افتاد.

مهمترین عاملی که سبب می شود مشترکین پرمصرف تمایلی به کنترل مصرف برق خود نداشته باشند، ارزان بودن قیمت برق (اعطای برق یارانه‌ای) برای پله‌های بالای مصرف است. بنابراین اتخاذ سیاست مناسب در قیمت گذاری و اصلاح تعرفه برق، اقدامی است که طبق تجربیات جهانی، می تواند در کاهش مصرف بخش خانگی اثرگذار باشد؛ این سیاست علاوه بر سوق دادن مصرف کنندگان به کنترل مصرف خود، منجر به کاهش زیان های تولید برق بیش از حد برای وزارت نیرو (در گام اول) و اقتصادی شدن تولید برق (در گام های بعدی) نیز خواهد شد.

در همین راستا در اسفندماه سال ۹۷ طرحی در هیئت دولت به تصویب رسید که در آن علاوه بر افزایش ۷ درصدی تعرفه برق برای عموم مشترکین، مشترکین پرمصرف خانگی با افزایش ۲۳ درصدی بهای برق مواجه می شوند. این مصوبه علی‌رغم اینکه اهداف خوبی مانند مدیریت مصرف برق در بخش غیرمولد را دنبال می کند، اما همانگونه که در روزهای اخیر جنابعالی و همکاران محترمتان در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان فرموده‌اید، اشکالاتی نیز دارد.

با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده، اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن تایید برخی از اشکالات وارده توسط کمیسیون محترم انرژی مجلس به این مصوبه، بر اصلاح آن به جای حذف، تاکید دارد؛ تا علاوه بر جلوگیری از فشار به اقشار عمومی مردم، از تکرار دوباره بحران خاموشی در تابستان و تحمیل خسارات گسترده بر پیکر تولید کشور و و از دست رفتن رفاه عمومی مردم در فصول گرم سال، ممانعت به عمل آید.

به پیوست پیشنهاد این اندیشکده به منظور اصلاح مصوبه فوق الذکر تقدیم می گردد. کارشناسان این کانون تفکر آماده اند تا در جلسه ای حضوری خدمت جنابعالی، الگوی تشریح شده را ارائه نموده و با کمیسیون متبوع در این زمینه همکاری نمایند. همچنین نسخه ای از کتابچه «مسیر انرژی ایران» تهیه شده در اندیشکده اقتصاد مقاومتی حاوی ۳۳ اقدام راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش انرژی و پیشنهاد اصلاح سیاست های کلی نظام در این حوزه، جهت بهره برداری تقدیم می‌گردد که آن نیز در جای خود قابل توضیح، تشریح و استفاده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.