رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس جمهور: حل بحران خاموشی برق تابستان با اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهور

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ عدم تعادل در میزان تولید و مصرف برق در کشور، منجر به خاموشی های متعدد برق در تابستان سال جاری گردید؛ خاموشی هایی که علاوه بر خسارات فراوان به صنایع و اقتصاد ملی، موجبات نارضایتی عموم مردم را نیز بوجود آورد.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد علت بروز خاموشی را بایستی در سیاست های حاکم بر تولید و مصرف برق جستجو کرد:

یک) از سال ۱۳۹۱ به بعد، کاهش رشد سرمایه گذاری در بخش تولید برق در حالی اتفاق افتاده که با رشد ۸ درصدی مصرف برق هیچگونه تطابقی نداشته است؛ با توجه به بازه زمانی ۲ تا ۵ ساله برای احداث نیروگاه های برق، طبیعی است که نتیجه این کاهش سرمایه گذاری، به صورت کمبود تولید برق در سال های بعد نمایان شود.

دو) طی سال های اخیر در حوزه مدیریت مصرف برق اقدام درخور توجهی انجام نگرفته است؛ حتی اجرای مدل تعرفه‌گذاری پلکانی که در جهت کنترل مصرف افسارگسیخته مشترکین پرمصرف خانگی برق، از سوی وزارت نیرو پیشنهاد و با تصویب هیات دولت اجرا شد، توسط جنابعالی در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ لغو گردید.

بنابراین در شرایط فعلی با توجه به محدودیت زمانی برای احداث نیروگاهای جدید حتی با صرف هزینه فراوان، حجم نیروگاه‌هایی که تا تابستان سال آینده وارد مدار می شوند قابل افزایش نیست و پیش بینی ها نشان می دهد که حتی اگر تمامی این نیروگاه ها وارد مدار شوند، باز هم برای عبور بدون خاموشی از تابستان ۱۳۹۸ به ۳۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف نیاز است. لذا بر اساس برنامه پیشنهادی وزارت نیرو که هم اکنون در صف تصمیم گیری هیات دولت قرار دارد، نیمی از این مقدار یعنی معادل ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف، بایستی از طریق اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی محقق شود.

آمارها نشان می دهد مشترکین خانگی بیش از ۵۱ درصد از تقاضای مصرف برق در ساعات اوج بار شبکه را به خود اختصاص داده اند که تنها ۲۰ درصد از آنها، در زمره مشترکین پرمصرف برق قرار می گیرند. همچنین از آنجا که مشترکین پرمصرف غالبا از طبقات مرفه و برخوردار جامعه هستند، اصلاح تعرفه برق آنها معادل افزایش فشار اقتصادی به عموم مردم نیست.

بر این اساس، با توجه به حمایت کارشناسان صنعت برق، مسئولین وزارت نیرو، کمیسیون انرژی و کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی از افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف و در عین حال قطعی بودن بروز خاموشی در تابستان ۱۳۹۸ درصورت عدم اجرای این طرح، ضروری است با نظر به تجربه ناموفق کشور در سال ۱۳۹۳، در سال جاری این اقدام کلیدی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود. در واقع دولت باید یارانه پنهانی که به مشترکین پرمصرف می دهد را رفته رفته کاهش داده و قیمت واقعی انرژی را از پله های بالای مصرف دریافت نماید؛ اقدامی که علاوه بر کاهش هزینه های دولت، به عدالت نزدیک تر است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.