رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به تولیت آستان قدس رضوی: لزوم نقش‌آفرینی آستان در تکمیل راه‌آهن چابهار-سرخس

حضرت آیت الله رئیسی

تولیت محترم آستان قدس رضوی (علیه السلام)

سلام علیکم

همان طور که مستحضر هستید؛ با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی در شرق کشور از جمله سواحل مکران، بندر چابهار، معادن متعدد و …، این منطقه کماکان با مشکلاتی همچون توسعه نیافتگی، فقر، محرومیت، بیکاری و مهاجرت دست و پنجه نرم می کند. زیرساخت های تکامل نیافته حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی، یکی از عوامل مهمی است که سبب شده این ظرفیت بزرگ، در توسعه شرق کشور مورد استفاده قرار نگیرد.

راه آهن چابهار-سرخس (چابهار-زاهدان-مشهد) به عنوان شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب، کلیدی ترین زیرساخت در این منطقه است که علیرغم برنامه ریزی چندین ساله، به دلیل وابستگی به بودجه دولت هنوز فعال نشده و لذا توسعه شرق کشور به دلیل وابستگی به این خط ریلی راهبردی، معطّل مانده است.

بررسی ها نشان می دهد که در اغلب کشورهای پیشرفته جهان، نهادهای غیردولتی با استفاده از روش مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) ، بسیاری از پروژه‌ های نیمه‌ تمام عمرانی را در قرارداد با دولت، تامین مالی و اجرا می نمایند. یکی از رایج‌ترین این قراردادها که معمولاً در توسعه زیرساخت ‌های ریلی و جاده‌ای استفاده می‌شود، مدل BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) است.

این مدل قرارداد به پروژه‌هایی اختصاص دارد که سرمایه‌گذار پس از ساخت پروژه تا مدت مشخصی، مثلاً ۲۰ سال طبق ضوابط از پیش تعیین‌شده، خود متولی بهره ‌برداری از پروژه است. در طول مدت بهره ‌برداری نیز درآمدهای حاصل از پروژه متعلق به سرمایه‌گذار است که جبران‌کننده هزینه‌ های اولیه دوران ساخت و تأمین سود سرمایه‌گذاری خواهد بود.

بر این اساس، آستان قدس رضوی (ع) به ‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در آبادانی شرق کشور می تواند در راستای عمل به مأموریت خود مبنی بر محرومیت‌زدایی، در تکمیل این پروژه راهبردی با استفاده از مدل های مذکور مشارکت نماید.

با توجه به طراحی فنی و مالی صورت گرفته در این زمینه و جزئیات مرتبط با اجرای پروژه و سودآوری آن، اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در جلسه ای، مباحث مذکور را جهت بهره برداری آن نهاد، خدمت جنابعالی ارائه نماید تا با اقدام عملیاتی، گشایشی در این مهم صورت گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.