رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رهبر انقلاب: آسیب شناسی عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

رهبر معظّم انقلاب اسلامی

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۴ با دستور جنابعالی و به منظور اجرای ۳ ماموریت مهم تشکیل گردید. «فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل»، «انجام کارهای فوق العاده اقتصادی» و «پایش گری و نظارت بر اقدامات دستگاه ها» ۳ ماموریت مهمی بود که از جانب جنابعالی به این ستاد محوّل گردید.

با این وجود، نحوه عملکرد دبیرخانه ستاد و فعالیت های تعریف شده توسط آن برای دستگاه ها به گونه ای بود که در عمل، منجر به ناکارآمدی و خارج شدن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ریل اصلی خود شد؛ تا جایی که در حال حاضر، هر چند جلسات صحن اصلی ستاد به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار برگزار می شود و دبیرخانه ستاد نیز کماکان پیگیری‌های خود از دستگاه ها را در دستور کار دارد، اما نمی‌توان پیگیری و به ثمر رساندن فعالیتی شاخص و اولویت‌دار در الگوی اقتصاد مقاومتی خارج از اقدامات جاری و معمولی دستگاه ‍‌ها را به این ستاد نسبت داد.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی بر اساس بررسی های خود در این زمینه و طی جلساتی که با مسئولین دستگاهی اقتصاد مقاومتی داشته است، این مسئله را آسیب شناسی کرده و عوامل اصلی این شکست نهادی را احصا نموده است؛ شکستی که قابل جبران و احیا بوده و باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از روزمرگی ستاد و تبدیل آن به یک نهاد موازی مانند سایر نهادهای مشابه و بدون کارویژه مشخص، برای آن تدابیری اندیشیده شود.

علت اصلی در به حاشیه رفتن و از کارکرد افتادن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با وجود ظاهر زنده و فعال آن، دبیرخانه این نهاد است. این دبیرخانه به دلیل قرار گرفتن در سازمان برنامه و بودجه، با روحیه بروکراتیک موجود در این سازمان و میل زیاد به سندنویسی گسترده، فعالیت های ستاد که بایستی چابک و با سرعت عمل بالا می بود را تحت الشعاع قرار داد.

نتیجه غلبه این روحیه در مدیریت دبیرخانه ستاد، تعریف بیش از ۲۰۰ پروژه دستگاهی، بیش از ۳۰۰ تکلیف قانونی، بیش از ۱۰ دستورالعمل و بخشنامه اقتصادی و چندین سند عریض و طویل برای حدود ۳۰ دستگاه دولتی بوده است؛ در حالی که تاکنون هیچگونه گزارش عملکردی از این اقداماتِ تعریف شده ارائه نگردیده است و ستاد زیر بار انبوهی از تکالیف و پروژه‌ها، در عمل مستاصل مانده و درگیر بوروکراسی های اداری شده است؛ لذا دیگر امکان پیگیری و به ثمر رساندن اقدامی شاخص و اولویت‌دار را ندارد.

با این اوصاف، به منظور جلوگیری از تضعیف ستاد و اصلاح وضعیت فعلی، اندیشکده اقتصاد مقاومتی پیشنهادهایی دارد که به پشتوانه بررسی تجربیات جهانی نهادهای مشابه، مصاحبه با صاحبنظران و مسئولین فعلی و سابق دولتی، کسب نظر از مسئولین اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها و مبتنی بر مطالعات کارشناسی، آماده شده و قابل ارائه در جلسه‌ای خدمت جنابعالی می‌باشد.

کوتاه اینکه دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید از سازمان برنامه و بودجه به دفتر معاون اول یا رئیس جمهور منتقل شده و دارای یک ساختار چابک و پویا باشد؛ همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سالانه تنها مسئول ۵ تا ۱۰ پروژه کلان، ملی و اولویت دار اقتصاد مقاومتی شود که در فرآیندی مشخص به تصویب رسیده و ستاد، مسئول پیگیری و به نتیجه رساندن آن گردد.

در این ساختار، هم نقش آفرینی ستاد مشخص بوده و هم اولویت های کلان و ملی (و نه اقدامات جاری و معمولی دستگاهی) در حوزه اقتصاد مقاومتی، در دستور کار قرار می‌گیرد.

امید است که اصلاح نهادی لازم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، زمینه را برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی و اجرای اقدامات کلان و ملی در قالب این الگوی بومی فراهم آورد. اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است اهمّ مباحث در این زمینه را حسب الامر به شیوه ای که مدنظر است، خدمت جنابعالی ارائه نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.