رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رئیس مجلس شورای اسلامی: الگوی هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های کلان نفت و گاز

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ طبق آمار بانک مرکزی نقدینگی کشور در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. رقمی که جنابعالی هفته گذشته در یک سخنرانی، آن را بالا و به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی کشور عنوان نمودید.

بررسی های کارشناسی و نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد که صرف بالا بودن حجم نقدینگی و روند صعودی آن، مسئله مذمومی نیست و مفید یا مضر بودن این رقم، بستگی به نحوه استفاده از آن دارد.

در واقع مشکل اصلی، حجم بالای نقدینگی در کشور نیست؛ بلکه مدیریت و جهت دهی آن است که باعث شده به جای قرار گرفتن در مسیر تولید، در فعالیت های سوداگرانه و غیرمولد در حال گردش باشد و با ورود به بازارهای ارز، سکه، مسکن و …، موجب تلاطم و نابسامانی در این بازارها و به تبع آن در اقتصاد کشور شود.

این درحالیست که بخش های تولیدی کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز، همواره با مشکل تامین مالی و نبود سرمایه گذار روبرو بوده اند و مسئولین بارها به این مهم اشاره کرده اند. به عنوان نمونه بهمن ماه سال ۱۳۹۴ جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت، از نیاز ۲۰۰ میلیارد دلاری به سرمایه گذاری برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادست و پایین دست سخن گفت و منابع داخلی را در این زمینه ناکافی دانست.

در این شرایط، اگر با ایجاد سازوکارها و روش های هوشمندانه، نقدینگی موجود در جامعه به سمت حوزه نفت و گاز هدایت شود و سرمایه گذاری در این بخش برای مردم تسهیل گردد، نه تنها نیاز پروژه های کلان نفتی و گازی به سرمایه تامین خواهد شد، بلکه حجم بالای نقدینگی کشور نیز در مسیری درست قرار خواهد گرفت.

از قضا در شرایط کنونی نیز که کشور با مشکل ورود سرمایه و سرمایه گذار خارجی مواجه است، نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی موجود یک فرصت بزرگ است که باید به بهترین شکل مورد بهره برداری قرار گیرد؛ در غیر اینصورت به تهدیدی تبدیل خواهد شد که بخشی از آثار آن طی هفته های گذشته در بازارهای ارز، سکه و مسکن خود را نشان داد.

ابزارهای متنوع بازار سرمایه از جمله صندوق پروژه، سهام پروژه، شرکت پروژه، صکوک استصناع و همچنین صندوق های سرمایه گذاری، از جمله سازوکارها و روش های هوشمندانه ای است که می تواند در هدایت نقدینگی به سمت حوزه نفت و گاز و همچنین دیگر حوزه ها که نیازمند تامین مالی است، مورد استفاده قرار گیرد.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است پیشنهادهای عملی و اجرایی خود در این حوزه را جهت استفاده در تصمیم‌گیری ها، به ویژه تصمیمات ویژه ای که ضروری است در این زمینه در شورای عالی هماهنگی قوا و همچنین مجلس شورای اسلامی اتخاذ گردد، خدمت جنابعالی ارائه نماید.

در پایان لازم به ذکر است که تمامی موانع و مشکلات اقتصادی کشور، با استفاده از توان و ظرفیت های داخلی قابل رفع بوده و این مهم تنها نیازمند عزم جدی مسئولین است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.