رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به وزیر اقتصاد: لزوم تسریع در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه ویژه بخش مسکن

جناب آقای دکتر دژپسند

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ هجوم نقدینگی طی یک سال گذشته به سمت بازارهای مختلف، موجب گسترش بی عدالتی، رشد غیرمنطقی قیمت ها و افزایش فاصله طبقاتی شده است. از جمله این بازارها، مسکن است که یکی از مهمترین و حساس ترین نیازهای خانوار محسوب می شود. بر اساس گزارش بانک مرکزی در فروردين ماه سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت يک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۱.۳ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۲.۱ و  ۱۰۴ درصد افزايش داشته است.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد اصلی ترین دلیل نوسانات و رشد غیرمنطقی قیمت‌ها در بازار مسکن، وجود «پدیده سوداگری و سفته بازی» در این بخش است که باعث شده تقاضای سرمایه ای، جایگزین تقاضای مصرفی شود. در حال حاضر، سازندگان و خریداران مسکن به دلیل عدم ثبات بازار ناشی از فعالیت های سوداگرانه، قادر به تصمیم‌گیری برای ساخت و خرید مسکن نیستند؛ از سوی دیگر، قشرهای متوسط و رو به پائین مردم بیش از پیش با خرید مسکن فاصله گرفته اند و وضعیت بازار اجاره نیز نگران کننده ارزیابی می شود.

برای مقابله با پدیده سوداگری در بازار مسکن، در اکثر کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و غیر آن، از ابزارهای بازدارنده و تنظیم‌گر مانند مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می شود. در کشور ما نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، با هدف مقابله با فعالیت های سوداگرانه، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در دستور کار خانه ملت قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده‌ نزدیک، متوقف گردید.

در همین راستا، جنابعالی در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، وعده ارائه لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مطرح نمودید؛ که البته هنوز عملیاتی نشده و زمان مقرر نیز به پایان رسیده است. بنابراین با توجه به وضعیت خاص بازار مسکن و لزوم سیاستگذاری هوشمندانه جهت مدیریت و کنترل آن، انتظار می رود اقدامات لازم، هر چه سریعتر در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی آماده است در تکمیل و ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه، همکاری لازم را با آن وزارتخانه داشته باشد.

رونوشت:

دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.