رهبر معظّم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک خواهد کرد.

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: الزامات تثبیت امنیت غذایی

جناب آقای دکتر محسن رضایی 

دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، بخش کشاورزی یک حوزه راهبردی در اقتصاد کشورها بوده که تقویت آن، تامین امنیت غذایی را تضمین می کند. از این رو تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برنامه های ویژه و بلندمدتی برای تولید محصولات اساسی کشاورزی دارند و حمایت ها از این بخش را در هر شرایطی، جزو اولویت های اصلی خود می دانند.

با این وجود علیرغم اقدامات مثبت انجام شده طی سال های اخیر در حمایت از بخش کشاورزی، حدود ۲ سال است که این مهم با چالش هایی مواجه شده و یک جریان با فشارهای متعدد، درصدد است دستاوردهای کشور در تامین امنیت غذایی را به چالش بکشد و از بین ببرد. شرح این وضعیت در ادامه آمده است:

پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های هوشمندانه وزارت جهاد کشاورزی سبب شد اقدامات مناسبی در زمینه تولید پایدار محصولات اساسی کشاورزی، از جمله گندم، انجام شود. نتیجه این اقدامات، خودکفایی کشور در تولید گندم و تامین امنیت غذایی در این محصول اساسی گردید و نیاز کشور به واردات آن را از بین برد. همچنین سبب گردید کشاورزان به جای کشت محصولات کم ارزش تر و با مصرف آب بیشتر، به سمت تولید گندم سوق داده شوند.

این دستاورد مهم کشور در دولت یازدهم مخالفانی داشت که دلیل اصلی مخالفت آنها، کاهش هزینه های دولت بود؛ حال آنکه راهبردی بودن این حوزه و همچنین صرفه اقتصادی آن در میان مدت و بلندمدت، هزینه کردن دولت در آن را توجیه می کند.

نتیجه این مخالفت ها، کاهش حجم حمایت ها و اقدامات دولت در این زمینه بود؛ تا جایی که عدم اجرای کامل قوانین مرتبط با این حوزه از جمله «قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی» و «قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی»، کشاورزان را دچار مشکلات متعددی کرد و در نهایت در سال جاری، تولید گندم را با افتی ۲۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵ مواجه نمود.

عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، عدم افزایش قیمت خرید تضمینی مطابق با قانون به اندازه تورم و تاخیر بیش از حد در پرداخت مطالبات گندم کاران ۳ عامل مهمی بود که در این کاهش اثرگذار بود و منجر به کاهش تولید گندم در کشور گردید.

نه تنها این عوامل به صورت مدیریت شده در سال جاری نیز ادامه دارد، بلکه در یک اقدام دیگر سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه ارسالی به مجلس، یارانه در نظر گرفته شده برای گندم و نان را از ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش داده و مابقی بودجه مورد نیاز را از محل نامشخص انتشار اوراق سلف، پیش بینی کرده است.

بنابراین با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور به ویژه در عرصه بین الملل، به دلیل افزایش مجدد فشارهای نظام سلطه و توسل دوباره به اعمال تحریم های ظالمانه، در سال آتی آبستن حوادث غیر قابل پیش بینی خواهد بود، ضروری است سیاست هایی که به مقاوم سازی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران منجر می شود، بیش از پیش تقویت گردد نه اینکه فشارهای غیر کارشناسی باعث تضعیف آنها شود.

در این راستا تقاضا می شود ضمن پیگیری و تذکر این مسئله مهم به مقامات مسئول، جلسه ای را مقرر فرمایید تا گروه غذا و کشاورزی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، جزئیات شرایط حال حاضر کشور در این زمینه را خدمت جنابعالی ارائه نماید تا ضمن استفاده از نقطه نظرات شما، دستور لازم در این زمینه جهت پیگیری های آتی اتخاذ گردد.

  1. با سلام اینجانب رویا سلیمانی از سال ۸۷ بصورت جهادی و بسیجی در نهضت سوادآموزی در یکی از روستاهای لرستان(چغلوندی)مشغول خدمت گذاری به هموطنان میباشم و هیچوقت بابت خدمتی که انجام دادم حقوق یا مزایایی طلب نکردم و همواره بعنوان یک بسیجی خواهان خدمت گذاری به مردم شهید پرور لرستان هستم سال ۹۷-۹۶ قرار شد ا کسانی که سابقه تدریس در نهضت سوادآموزی داشتند به استخدام آموزش پرورش در بیایند که بنده برای جمع آوری مدارک اقدام کردم ولی متأسفانه با پیگیری‌های مکرر متوجه شدم بامدارک و سابقه من فرد دیگری در آموزش پرورش استخدام شده است و بمن گفتند مدارک شما مفقودو امحا شده است حال با توجه به اینکه پدرم باز نشسته آموزش پرورش بوده و در حق من اجحاف شده از شما عاجزانه تقاضا مندم عنایت فرمایید واز حق بنده دفاع کنید و دستور دهید مدارک خدمتگذاری من در نهضت سوادآموزی بررسی شود تا بتوانم در آموزش و پرورش خدمتگذاری کنم.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.